BMW R1200R Forum banner

Aandrijfas wordt vervangen…

19K views 116 replies 32 participants last post by  Panzermann  
#1 ·
Groeten allemaal,

Net mijn (2015) RS naar BMW gebracht voor een servicebeurt van 92.000 mijl... en ze vervangen de aandrijfas onder garantie... De monteur vertelde me dat ze een paar GS'en hadden gedaan, de mijne is de eerste RS die ze hebben gedaan... "Ja, het is nieuw, BMW heeft veel problemen gehad met de assen, dus ze hebben net besloten om er nieuwe in te zetten..." Blimey, bedankt BMW. 👍

#16 ·
Het zou fijn zijn om daar een papieren exemplaar van te krijgen van BMW. Ik heb het aan mijn BMW-werkplaats gevraagd en ze zeiden dat er geen actieve terugroepacties waren voor mijn motor... maar dit lijkt een wijziging van de garantie van de motor te zijn met betrekking tot de cardanas.

• Like
Reactions: r0ckrat
#20 ·
Zoals ik het lees, is het me nog steeds niet helemaal duidelijk of dat alleen voor LC-motoren geldt of dat alle R-modellen met meer dan 55.000 mijl een aandrijfasvervanging krijgen.

#22 ·
Ik heb dit net hier in Australië gecontroleerd aan de hand van mijn VIN-nummer voor mijn RS uit 2016. Mij is verteld dat mijn motorfiets niet getroffen is. Mijn motorfiets is gebouwd in week 23 van 2016 en blijkbaar heeft de terugroepactie alleen betrekking op latere bouwjaren dan deze. Is dit ook de algemene opvatting?

#47 ·
Ik heb dit net gecontroleerd aan de hand van mijn VIN-nummer hier in Australië voor mijn 2016 RS. Mij is verteld dat mijn motorfiets niet getroffen is. Mijn motorfiets is gebouwd in week 23 van 2016 en blijkbaar heeft de terugroepactie alleen betrekking op latere modellen dan dit. Is dit wat iedereen anders begrijpt?
Absolute onzin,
Elke 1200LC en verder moet de cardanas gratis laten vervangen bij de verplichte BMW-service.
Neem contact op met BMW Australia en krijg de juiste informatie in plaats van een luie, incompetente BMW-dealer 🏍

#23 ·
Ik heb een terugroepbericht gehad om de borgveren van de voetsteun te vervangen, dus ik ging gisteren naar mijn dealer om te vragen of ik ze gewoon zelf kon monteren en ze zeiden nee, garantie werk moet door hen worden gedaan. Toen ik uitlegde dat ik een Shad-kofferframe had en dat een van de voetsteunpennen was verwijderd, zeiden ze dat alle andere door hen zouden worden vervangen en dat ze gewoon de reserveborgveer zouden geven om te monteren als ik het Shad-frame verwijder.
Terwijl ik daar was, vroeg ik naar de vervanging van de cardanaandrijving en kreeg te horen dat het geen vervanging is, maar een test en dat ze een afvoergat moeten boren en een grommet moeten plaatsen. Als de as faalt, wordt deze vervangen, als deze slaagt, wordt deze gewoon teruggeplaatst. Mijn 2017 lc valt in de test, dus ik hoef het werk alleen maar te boeken wanneer het uitkomt.

#24 ·
De gratis cardanassen zijn ook een ding in Nederland (stel je voor...), maar voor zover ik weet is het alleen van toepassing op GS- en GSA-motoren van het LC-type (1200 en 1250).
Typische BMW-tactiek om NIET de complete gebruikersbasis aan te spreken...

• Like
Reactions: MarkeyMark
#25 ·
Groeten aan allen,

Net mijn (2015) RS naar BMW gebracht voor een servicebeurt van 92.000 mijl... en ze vervangen de aandrijfas onder garantie... De technicus vertelde me dat ze een paar GS'en hadden gedaan, de mijne is de eerste RS die ze hebben gedaan... "ja, het is een nieuwe zaak, BMW heeft veel problemen gehad met de assen, dus ze hebben net besloten om er nieuwe in te zetten..." Blimey, bedankt BMW. 👍
Vandaag 17/11/2023 heeft mijn lokale BMW Motorrad-dealer de aandrijfas van mijn motorfiets, een R1200RS SE uit 2018, gecontroleerd terwijl deze binnen was voor een terugroepactie met betrekking tot voetsteunfittingen. Mijn motorfiets heeft een zeer lage kilometerstand en de mensen bij Lind waren verrast omdat de aandrijfas van mijn motorfiets de test niet doorstond en vervangen moet worden. Het werk wordt volledig betaald door BMW en ik heb een leen-R1250GS terwijl ze het werk doen. Geweldige service van Lind, maar desondanks zorgwekkend

#45 ·
Vandaag 17/11/2023 heeft mijn lokale BMW Motorrad-dealer de aandrijfas van mijn motorfiets, een 2018 R1200RS SE, gecontroleerd terwijl deze binnen was voor een terugroepactie met betrekking tot voetsteunfittingen. Mijn motorfiets heeft een zeer lage kilometerstand en de mensen bij Lind waren verrast omdat de aandrijfas van mijn motorfiets de test niet doorstond en vervangen moet worden. Het werk wordt volledig betaald door BMW en ik heb een leen-R1250GS terwijl ze het werk doen. Geweldige service van Lind, maar toch zorgwekkend
Ik breng de mijne over een paar maanden naar Ocean voor de voetsteunfittingen, ik zal voor die tijd ook met hen over het aandrijfasprobleem praten, de mijne is van 2015 en heeft iets meer dan 10.000 mijl gereden, dus de volgende service is over 12.000 mijl, wat volgend jaar zal zijn als ik mijn normale jaarlijkse kilometers rijd.

Al.

#27 ·
UK Beemer Boy. De kilometerstand van de motor is niet meer dan 5k (laag omdat ik ziek ben geweest). Ik weet niet zeker welke test het was, maar toen ik de werkplaats in ging om met hen over de motor te praten, hadden ze het achterwiel en de uitlaatdemper verwijderd en een grote, ronde, platte schijf aan de wielnaaf bevestigd.

ATB
Mike

#32 · (Edited)
Hallo allemaal,

Bekijk het YouTube-segment dat vandaag door 'Just the way it is' is geladen. BMW service bulletin 337390. Alle LC R1200- en R1250-modellen krijgen een vervangende aandrijfas bij 60.000 km kosteloos. Auteur vermeldt 48.000 mijl, wat eigenlijk 76.000 km is, dus ik weet niet zeker wat correct is. Proost

#33 ·
Hallo allemaal,

Bekijk het YouTube-segment dat vandaag door 'Just the way it is' is geüpload. BMW service bulletin 337390. Alle R1200- en R1250-modellen krijgen een vervangende aandrijfas bij 60.000 km kosteloos. Auteur vermeldt 48.000 mijl, wat eigenlijk 76.000 km is, dus ik weet niet zeker wat correct is. Proost
UITSTEKEND NIEUWS! Bravo BMW. 👍👏

#35 ·
Een paar weken geleden vroeg ik mijn lokale (Amerikaanse) dealer naar het servicebericht voor de aandrijfas en kreeg beleefd (maar resoluut) te horen dat het alleen van toepassing is op GS- en RTP-modellen, niet op Rs.

#36 ·
Toen ik de mijne in het nieuwe jaar in Oz liet controleren, nadat ik vermoedde dat er speling was (wat normale speling in de achteraandrijving bleek te zijn), erkende de dealer dat een as die de test niet doorstond, kosteloos zou worden vervangen, evenals een as die 60.000 km (80.000 km voor de 1300) heeft gereden.

#50 ·
Ik heb dit net gecontroleerd aan de hand van mijn VIN-nummer hier in Australië voor mijn 2016 RS. Mij is verteld dat mijn motorfiets niet getroffen is. Mijn motorfiets is gebouwd in week 23 van 2016 en blijkbaar heeft de terugroepactie alleen betrekking op latere modellen dan dit. Is dit wat iedereen anders begrijpt?
Absolute BS,
Elke 1200LC en verder moet de cardanas gratis vervangen krijgen bij de verplichte BMW-service.
Neem contact op met BMW Australia en krijg de juiste informatie in plaats van een luie, incompetente BMW-dealer 🏍
De terugroepactie voor asinspectie, het smeren van de spline en het aanbrengen van de afvoersnuit is niet van toepassing op de R.

Asinspectie en gratis geplande vervanging is echter geen terugroepactie, maar maakt nu gewoon deel uit van het onderhoudsregime voor alle LC-modellen. U krijgt dus geen terugroepbrief - boek uw motorfiets gewoon voor onderhoud.