BMW R1200R Forum banner

Versnellingsbak- en eindaandrijvingolie verversen?

1 reading
76K views 49 replies 23 participants last post by  arfingdog  
#1 ·
Mijn recent aangeschafte fiets heeft 600 km geleden een onderhoudsbeurt gehad - maar dat is ook alweer 2,5 jaar geleden! De huidige kilometerstand van de fiets is 5000 km (3000 m).

Ik ben sowieso van plan om de motorolie en het filter te vervangen.

Het onderhoudsschema schrijft voor dat de versnellingsbakolie om de 10.000 km of 2 jaar moet worden vervangen. Ik vraag me af hoe belangrijk de tijdsgebonden vereiste is? Kan ik dit uitstellen tot de 10.000 km beurt?

Hoe vaak moet de olie van de eindoverbrenging worden vervangen?

#3 ·
Mijn gewoonte is om sowieso de olie en filter te vervangen tussen elke 10.000 km incrementele services.

#5 ·
L of S
Hey Lawrence,

Je vervangt de olie in de versnellingsbak en het differentieel toch zeker ook niet om de 5.000 km, of wel? Ik heb ook de motorolie en het filter bij 5.000 km vervangen, maar ook de andere oliën?

#7 ·
HĂ© Lawrence,

Je vervangt de olie in de versnellingsbak en het differentieel toch zeker niet ook om de 5.000 km? Ik heb ook de motorolie en het filter bij 5.000 km vervangen, maar ook de andere oliën???

Shishka
Ik had preciezer moeten zijn - ik vervang MOTORolie en filter tussen de geplande onderhoudsbeurten. Laat alle andere vloeistoffen over aan de dealer... inclusief de bloeding uit mijn portemonnee!

L of S

#6 ·
Anthony
HĂ© maat,
Motorfietsen in MĂĽnchen in Myaree zijn goed voor alles wat met BMW te maken heeft, en de winkel ernaast is erg goed voor onderhoud of reparaties. (BM bikes unit 6, 9 Hayden court Myaree).
Shishka

#8 ·
Laat alle andere vloeistoffen over aan de dealer
Als je de olie zelf kunt verversen, is het verversen van de eindoverbrenging, versnellingsbak en remvloeistoffen eenvoudig. Ik veronderstel dat je ook de koppelingsolie kunt verversen, maar houd er rekening mee dat de koppeling minerale olie gebruikt en geen remvloeistof!!!!!

#9 ·
Olie verversen achterwielaandrijving

Nou, van wat ik heb gelezen na de eerste servicebeurt van de motorfiets bij 1000 km zegt BMW dat je de olie in de achterwielaandrijving niet hoeft te verversen voor de rest van de levensduur van de motorfiets, maar Haynes vermeldt dat sommige mensen dat graag doen.

Nadat ik de olie van Des uit de achterwielaandrijving van zijn motorfiets bij 50.000 km had gezien... het was behoorlijk vies.

Ik heb 56.000 km op de motorfiets en besloot de mijne te doen, aangezien 220 ml olie in een achterwielaandrijving erg weinig lijkt om de levensduur van een motorfiets mee te gaan.

Het is niet zo moeilijk te veranderen, dus ik ben er alleen mee bezig geweest met het verversen van de olie.

De aftermarket uitlaat had wat overtuiging nodig om eruit te draaien en weg van het wiel, de verbindingspijp leek op zijn plaats te zijn verwarmd :cursing:
Dit was het moeilijkste deel!

Wiel verwijderd... alles gaat goed

Moeren van de remslangbeschermer verwijderen

Bouten van de remklauw verwijderen, van de rotor af tillen

Bout van de achterwielsensor en een andere bout verwijderen die de draad voor de sensor op zijn plaats houdt

De sensor eruit trekken

De achterste paralever-bout verwijderen, vervangen door een tijdelijke, verwijderbare stang om de verbindingen voorlopig bij elkaar te houden

Aftapplug losdraaien maar niet helemaal eruit

Plastic bak onder de achterwielaandrijving zetten om olie in te laten lopen, aftapplug verwijderen, tijdelijke stang die de verbindingen bij elkaar houdt verwijderen, naar de plastic bak laten vallen... olie laten weglopen:clap:

Ik heb toen de achterste swingarmhoes schoongemaakt en de CV-splines ingevet

Gebruikte olie

#10 ·
Vervolg

220 ml olie injecteren

De zaken aanhalen met een stoere voorman die toekijkt

Alle acties en bouten vervangen waar omgekeerd, de paralever bout vastgedraaid met een momentsleutel tot 43nm

#11 ·
Goed geĂŻllustreerd Erin.

De achterwielaandrijving verandering op de latere DOHC (Camhead) modellen is veel eenvoudiger omdat de aftapplug zich aan de onderkant van de aandrijving bevindt.

De procedure is
1. Demonteer de demper
2. Demonteer het achterwiel
3. Demonteer de vulplug
4. Demonteer de aftapplug en tap de olie af.
5. Vervang indien nodig de o-ringen, vervang de aftapplug (20NM)
6. Vul met 180 ml transmissieolie
7. Vervang de vulplug (25NM)
8. Monteer het achterwiel (60NM)
9. Monteer de demper (hittebestendig vet op de binnenkant van de klem, 19NM op het frame en 28NM op de klem)

Eenvoudig - duurt ongeveer 30 minuten.

Ik heb dit de afgelopen veertien dagen twee keer gedaan. Ik gebruikte de eerste keer Castrol Syntrax Universal, maar besloot toen over te stappen op Castrol Syntrax Long Life, wat de SAF-XO-vervanging is.

#12 ·
"Duitse techniek..."

Goed gedaan, Erin.

Mijn '09 R heeft een bodemafvoer, terwijl de '06 GS een zijafvoer had. Ik denk dat de verandering in '07 plaatsvond, misschien als een wijziging in de loop van het jaar.

Interessante "Duitse techniek", de afvoer aan de zijkant plaatsen! Ik heb gelezen dat ze dat deden om het smeren van de splines 'terwijl je er toch mee bezig bent' te vergemakkelijken, maar ze zijn mogelijk teruggegaan naar een traditionele bodemafvoer (stel je voor!) vanwege feedback van de gemeenschap. Dat was dezelfde tijd dat ze teruggingen van servo- naar gewone remmen.

Het kan erger, mijn 135i achteras / differentieel heeft GEEN afvoer - "Levenslange vloeistof". Je moet de oude vloeistof met een vacuĂĽmpomp uit het vulgat zuigen, vreugde.

#13 ·
Kent iemand het gereedschap voor de olie-vul- en aftappluggen van de eindoverbrenging van een 2013R Classic? Ik heb de uitlaatdemper en het wiel verwijderd om te zien dat de pluggen geen zeskant/inbus of torx zijn. Ze hebben zes punten zoals een torx, maar het zijn geen torx en zien er niet uit als de andere torx-schroeven op de motor, of zeskantpluggen. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik dacht, dit kan niet waar zijn, dus stak ik een torx-dop in de vulplug en het voelde wel alsof het paste, hoewel niet perfect, maar toen ik het probeerde los te draaien, begon het de punten te strippen. En het is niet zo dat ik de verkeerde maat torx-bit/dop gebruik. Iemand hints?

#15 ·
Ik ben momenteel op reis, dus ik kan het niet controleren, maar ik heb alleen standaard torx-gereedschap. Ik heb gemerkt dat een kleinere torx-tool wel in de grotere bout past, maar niet goed. Probeer de volgende grotere torx-bit en wiebel er een beetje mee om te zien of het past.

#36 ·
Ik heb dit werk gedaan en had geen problemen met het gereedschap:

aftapplug: torx 45
vulplug: BTR 6
Dit is een vreemd boutje. Ik heb net de vervanging ontvangen voor degene die ik heb verprutst en moet deze uit de eindoverbrengingskast boren. Het ziet er niet echt uit als een standaard torx. Het heeft de uitsparingen voor de torx-tanden, maar ze gaan niet helemaal naar beneden in de uitsparing. Een torx 40 past wel, maar is erg los. Een standaard inbussleutel van 6 mm lijkt het beste te passen, maar zelfs dat is niet perfect. Torx 45 is veel te groot. Bovendien zie ik nu dat er een magnetische plug in zit, wat het boren van de oude wat interessanter zou kunnen maken dan ik zou willen.

Ik vraag me af of BMW verschillende bouten gebruikt in verschillende assemblagefabrieken?

#17 ·
Bedankt Doc, Anthony en Pierre.
Wat is een BTR6?
Ja, de torx 45 past in de aftapplug OK, maar de torx-inzet van de aftapplug lijkt in niets op de torx-bouten op de rest van de motor. En omdat het erop lijkt dat ik de vrouwelijke torx (ervan uitgaande dat het een torx is) inzet van de vulplug gedeeltelijk heb gestript met een torx 40 (de torx 45 zou zeker niet passen), dacht ik dat het het beste was om alles met rust te laten, de motorfiets weer in elkaar te zetten en het forum te vragen en wat te zoeken op het web.
De motoraftapplug is zeskant, net als de vul- en aftappluggen van de versnellingsbak. Waarom de olie-vul- en aftappluggen van de eindaandrijving anders maken? Kan iemand bevestigen dat de vulplug op hun 2013 R zeker geen zeskant is?
Ik zal het volgend weekend opnieuw bekijken en misschien van tevoren een 1/2 inch torx 40 kopen waar ik wat meer kracht achter kan zetten.
Bedankt jongens voor jullie feedback.

#20 ·
Oliepluggen voor de eindoverbrenging

(BTR 6 = Inbussleutel maat 6)
Image
[/QUOTE]

Bedankt Pierre voor de moeite om die foto's te uploaden. Ik geloof dat je mijn probleem hebt opgelost. Het probleem was ik. Ik dacht dat de vulplug torx was (mijn enige verdediging is dat mijn vreselijke gezichtsvermogen me dat vertelde) en door een torx-bit te gebruiken, heb ik de zeskantige uitsparing (vrouwelijke anatomie) van de plug gedeeltelijk beschadigd.

Na deze roekeloze daad heb ik geprobeerd een 6 mm inbus in de nu vervormde uitsparing te passen, en het lukte niet. Ik zal met de plug moeten knutselen om een manier te vinden om hem eruit te halen/los te schroeven. Een klusje voor het weekend. De vreugde en persoonlijke voldoening van klussen.

En ondanks het ongebruikelijke uiterlijk van de vulplug, moet het een torx 45 zijn, zoals je foto laat zien.

Nogmaals bedankt.

#22 ·
Doc, die gedachte was door mijn hoofd gegaan. En natuurlijk was mijn verwijzing naar de vulplug als een torx 45 in de voorlaatste zin van mijn vorige bericht nogal fout - het was de aftapplug waar ik in feite naar verwees. Ik moet een dutje doen.

#23 ·
Hoewel mijn R1200R pas 8 maanden en 10330 km oud is, heb ik besloten de olie van de eindoverbrenging te verversen:

Zowel de aftap- als de vulplug zijn niet gemakkelijk los te schroeven tot het einde (met de hand, zonder hefboom).

Olie aftappen:
Image

Vulplug losschroeven (met inbussleutel / BTR / HC 6 mm):
Image

Nieuwe olie, afdichtringen op de pluggen en spuit:
Image

Oliekleur (van 1500 km tot 10300 km) erg donker:
Image

Ter informatie: ik heb de versnellingsbakolie vervangen bij 6500 km en de kleur was hetzelfde :icon_scratch: :mad:

#24 ·
Geweldige instructies met foto's MM. Ik heb deze service vorig najaar zelf gedaan op mijn '07. Mijn enige probleem was het kruiselings draaien van de aftapplug bij het opnieuw installeren. Ik was onvoorzichtig toen ik de plug met de hand indraaide. Nadat ik hem gedeeltelijk had aangedraaid, merkte ik dat de aftapbout niet vlak was. Ik draaide hem terug en tot mijn afschuw zaten er aluminium splinters in het gat. Ugggh. Ik haalde eruit wat ik kon zien (magneet hielp niet voor de aluminium splinters). Ik heb sindsdien ongeveer 1.000 mijl gereden en heb geen problemen gehad. Ik moet een van die afgestudeerde vloeistofinjectoren kopen.

#25 ·
Hey proudpa9697, je zou een plastic spuit van een drogist of apotheek kunnen proberen om de eindaandrijving bij te vullen. Zou niet meer dan een paar dollar moeten kosten.
Shishka

#27 ·
Je vraagt je af wat dat zwarte spul is. Diff-olie die uit mijn oude /6 werd afgetapt, was altijd vrij helder. R12 versnellingsbakolie loopt altijd helder af, zonder bezinksel na stilstand. Andere olie, maar ... Weet iemand waarom het zwart is?

#31 ·
Makes you wonder what that black stuff is. Diff oil drained from my old /6 was always pretty clear. R12 gearbox oil always drains clear with no settlement after standing. Different oil, but ... Anyone know why the black?
Je vraagt je af wat dat zwarte spul is. Diff-olie die uit mijn oude /6 werd afgetapt, was altijd vrij helder. R12-versnellingsbakolie loopt altijd helder af zonder bezinking na het stilstaan. Andere olie, maar ... Weet iemand waarom het zwart is?[/quote]Ik heb een onderhoudsseminar bijgewoond op de jaarlijkse rally en de presentator zei dat er hoogstwaarschijnlijk smerige zwarte drab zal zijn van de smeerolie van de eindoverbrengingslagers en dat deze zou moeten verdwijnen bij volgende smeermiddelwissels.