Na een poging tot diefstal van mijn BMW R1250GS Adventure bleef ik achter met een gebroken stuurslot. Heeft iemand dit ook gehad? Wat waren de kosten van een vervanging?
Na een poging tot diefstal van mijn BMW R1250GS Adventure bleef ik achter met een gebroken stuurslot. Heeft iemand dit ook gehad? Wat waren de kosten van een vervanging?
BMW Brighton vraagt mij ÂŁ5500 om het frame en stuurslot te vervangen. Ik kan niet zien hoe een kapot stuurslot dat soort schade kan veroorzaken?View attachment 127554
Zal deze schade aan het frame waarschijnlijk voorkomen dat het stuurslot werkt na vervanging?
Ik zou eerst moeten zien hoe het stuurslot eruitziet, omdat ik niet bekend ben met het GS-frame. Is dit een sleutelloze motor met het servo-aangedreven slot? De schade, hoewel er niet al te ernstig uitziet, zou de effectiviteit van het slot kunnen verminderen, maar dat hangt af van hoe het werkt.
Als het een pin is die zich naast die grote chip uitstrekt en ontworpen is om tegen een platte uitsteeksel te zitten, dan kan ik zien hoe het vrijwel ondoelmatig zou zijn voor een andere impact - het zou een zwak stoppunt creëren door overmatige hefboomwerking op de punt van de pin uit te oefenen, in plaats van tegen de zijkant van de pin.
Wat er meestal gebeurt als een stuurslot kapot is, is dat de pin netjes afbreekt of dat de stop van de balhoofdbuis afbreekt. Als de pin afbreekt, is vervanging eenvoudig. Als de stop breekt, is het een frame of een grote klus om het frame te verwijderen en een nieuwe stop op te lassen.
Bij motoren in een groot deel van de VS zou elke frameschade ertoe leiden dat de motor als sloop (of "totaal verlies" door de verzekeraar) wordt verklaard.