BMW R1200R Forum banner

Stuurslot gebroken

559 views 8 replies 5 participants last post by  zer0netgain  
#1 ·
Na een poging tot diefstal van mijn BMW R1250GS Adventure bleef ik achter met een gebroken stuurslot. Heeft iemand dit ook gehad? Wat waren de kosten van een vervanging?

#2 ·
Welkom op het forum.
Ik kan je niet vertellen wat er bij vervanging komt kijken.
In de VS is motorfietdiefstal niet zo'n probleem, tenzij het een Harley is, dus we hebben het slot nog nooit op een van onze motoren gebruikt.
Ik zie dat je in het VK zit, waar fietsendiefstal een probleem kan zijn.

#6 ·
Ik zou eerst moeten zien hoe het stuurslot eruit ziet, omdat ik niet bekend ben met het GS-frame. Is dit een sleutelloze motorfiets met een servo-aangedreven slot? De schade, hoewel er niet al te ernstig uitziet, zou de effectiviteit van het slot kunnen verminderen, maar dat hangt ervan af hoe het werkt.

Als het een pin is die zich naast die grote chip uitstrekt en ontworpen is om tegen een platte nok te zitten, dan kan ik zien hoe het vrijwel ondoeltreffend zou worden voor een andere impact - het zou een zwak stoppunt creëren door overmatige hefboomwerking op de punt van de pin uit te oefenen, in plaats van tegen de zijkant van de pin.

Wat er meestal gebeurt als een stuurslot kapot is, is dat de pin netjes afbreekt of dat de stop van de balhoofdbuis afbreekt. Als de pin afbreekt, is vervanging eenvoudig. Als de stop breekt, is het ofwel een frame of een grote klus om het frame te verwijderen en een nieuwe stop op te lassen.

Bij motorfietsen in een groot deel van de VS zou elke frameschade ertoe leiden dat de motorfiets als sloop (of "totaal verlies" door de verzekeraar) wordt verklaard.

#7 ·
Ik zou eerst moeten zien hoe het stuurslot eruitziet, omdat ik niet bekend ben met het GS-frame. Is dit een sleutelloze motor met het servo-aangedreven slot? De schade, hoewel er niet al te ernstig uitziet, zou de effectiviteit van het slot kunnen verminderen, maar dat hangt af van hoe het werkt.

Als het een pin is die zich naast die grote chip uitstrekt en ontworpen is om tegen een platte uitsteeksel te zitten, dan kan ik zien hoe het vrijwel ondoelmatig zou zijn voor een andere impact - het zou een zwak stoppunt creëren door overmatige hefboomwerking op de punt van de pin uit te oefenen, in plaats van tegen de zijkant van de pin.

Wat er meestal gebeurt als een stuurslot kapot is, is dat de pin netjes afbreekt of dat de stop van de balhoofdbuis afbreekt. Als de pin afbreekt, is vervanging eenvoudig. Als de stop breekt, is het een frame of een grote klus om het frame te verwijderen en een nieuwe stop op te lassen.

Bij motoren in een groot deel van de VS zou elke frameschade ertoe leiden dat de motor als sloop (of "totaal verlies" door de verzekeraar) wordt verklaard.

#8 ·
Bedankt voor de reactie.

Het is een keyless systeem met een servomotor slot geloof ik.

Helaas heb ik geen foto's van tevoren, maar kan niet geloven dat zo'n 'stoere' motorfiets vernietigd kan worden door een hoodie op een brommer! Wil gewoon controleren of BMW me niet probeert op te lichten!