BMW R1200R Forum banner
21 - 40 of 50 Posts
Ik zeg misschien iets voor de hand liggends, maar als je het zo erg hebt beschadigd, zou ik voorstellen om een nieuwe bij de hand te hebben om het te vervangen voordat je de oude eruit haalt.

Doc, die gedachte was door mijn hoofd gegaan. En natuurlijk was mijn verwijzing naar de vulplug als een torx 45 in de voorlaatste zin van mijn vorige bericht nogal fout - het was de aftapplug waar ik in feite naar verwees. Ik moet een dutje doen.

Hoewel mijn R1200R pas 8 maanden en 10330 km oud is, heb ik besloten de olie van de eindoverbrenging te verversen:

Zowel de aftap- als de vulplug zijn niet gemakkelijk los te schroeven tot het einde (met de hand, zonder hefboom).

Olie aftappen:
Image

Vulplug losschroeven (met inbussleutel / BTR / HC 6 mm):
Image

Nieuwe olie, afdichtringen op de pluggen en spuit:
Image

Oliekleur (van 1500 km tot 10300 km) erg donker:
Image

Ter informatie: ik heb de versnellingsbakolie vervangen bij 6500 km en de kleur was hetzelfde :icon_scratch: :mad:

Geweldige instructies met foto's MM. Ik heb deze service vorig najaar zelf gedaan op mijn '07. Mijn enige probleem was het kruiselings draaien van de aftapplug bij het opnieuw installeren. Ik was onvoorzichtig toen ik de plug met de hand indraaide. Nadat ik hem gedeeltelijk had aangedraaid, merkte ik dat de aftapbout niet vlak was. Ik draaide hem terug en tot mijn afschuw zaten er aluminium splinters in het gat. Ugggh. Ik haalde eruit wat ik kon zien (magneet hielp niet voor de aluminium splinters). Ik heb sindsdien ongeveer 1.000 mijl gereden en heb geen problemen gehad. Ik moet een van die afgestudeerde vloeistofinjectoren kopen.

Hey proudpa9697, je zou een plastic spuit van een drogist of apotheek kunnen proberen om de eindaandrijving bij te vullen. Zou niet meer dan een paar dollar moeten kosten.
Shishka

Na het laten rusten van de olie, kunnen we een behoorlijk belangrijk bezinksel zien (desondanks de olie tijdens de eerste revisie bij 1500 km is ververst en daar slechts 8800 km had (10300 km - 1500 km)

Je vraagt je af wat dat zwarte spul is. Diff-olie die uit mijn oude /6 werd afgetapt, was altijd vrij helder. R12 versnellingsbakolie loopt altijd helder af, zonder bezinksel na stilstand. Andere olie, maar ... Weet iemand waarom het zwart is?

Makes you wonder what that black stuff is. Diff oil drained from my old /6 was always pretty clear. R12 gearbox oil always drains clear with no settlement after standing. Different oil, but ... Anyone know why the black?
Je vraagt je af wat dat zwarte spul is. Diff-olie die uit mijn oude /6 werd afgetapt, was altijd vrij helder. R12-versnellingsbakolie loopt altijd helder af zonder bezinking na het stilstaan. Andere olie, maar ... Weet iemand waarom het zwart is?[/quote]Ik heb een onderhoudsseminar bijgewoond op de jaarlijkse rally en de presentator zei dat er hoogstwaarschijnlijk smerige zwarte drab zal zijn van de smeerolie van de eindoverbrengingslagers en dat deze zou moeten verdwijnen bij volgende smeermiddelwissels.

180 ml Eindoverbrengingsvloeistof

Ik herinner me dat de hoeveelheid voor mijn 2012 180 ml is.
Je kunt een paar ml te veel hebben en het is nog steeds OK (zoals het oliepeil).
Hoeveelheid verminderd van 200 ml om extra ruimte te creëren voor de uitzetting van de versnellingsbakolie.
Als het te vol is, kunnen temperatuur en druk zich ophopen, wat mogelijk kan leiden tot voortijdige lekkage van de afdichting.
Groter achterste rondselager is geĂŻntroduceerd.:)

Ik herinner me dat de hoeveelheid voor mijn 2012 180 ml is.
Je kunt een paar ml. over zitten en toch OK zijn (zoals het oliepeil van de motor)
Hoeveelheid verminderd van 200 ml om extra ruimte te creëren voor de uitzetting van de versnellingsbakolie.
Als het te vol is, kunnen temperatuur en druk zich opbouwen, wat mogelijk kan leiden tot voortijdige lekkage van de afdichting.
Groter achterste pignonlager is geĂŻntroduceerd.:)
Bedankt voor de uitleg waarom. Ideeën waarom de initiële vulling 200 ml is? Dunnere olie voor het inlopen van de versnelling?

200ml ?

Dat is een scherpe opmerking. Mijn 2102 werd af fabriek geleverd met ongeveer 200 ml erin. Ik heb het zorgvuldig gemeten toen ik het eruit liet lopen.
Niet alle eigenaren hebben dit waar bevonden, maar sommigen wel.
Eerlijk antwoord is dat ik het niet weet.

De toerentallen zijn beperkt voor de eerste paar mijlen. Het zou moeilijk zijn om het extreem HEET te krijgen en temperatuur- of uitzettingsproblemen te hebben. BMW zou ook niet betrapt willen worden met een nieuwe motorfiets die beschadigd is door onvoldoende olie in het achterdifferentieel. Fout aan de hoge kant van het oordeel.

Na de controle van 600 mijl en de eerste service voegde de dealer ongeveer 185 ml toe volgens mijn berekeningen. Ik ga uit van de hoeveelheid die in de container van 1 liter is achtergebleven en van de hoeveelheid die ik later heb afgetapt.

Ik heb dit werk gedaan en had geen problemen met het gereedschap:

aftapplug: torx 45
vulplug: BTR 6
Dit is een vreemd boutje. Ik heb net de vervanging ontvangen voor degene die ik heb verprutst en moet deze uit de eindoverbrengingskast boren. Het ziet er niet echt uit als een standaard torx. Het heeft de uitsparingen voor de torx-tanden, maar ze gaan niet helemaal naar beneden in de uitsparing. Een torx 40 past wel, maar is erg los. Een standaard inbussleutel van 6 mm lijkt het beste te passen, maar zelfs dat is niet perfect. Torx 45 is veel te groot. Bovendien zie ik nu dat er een magnetische plug in zit, wat het boren van de oude wat interessanter zou kunnen maken dan ik zou willen.

Ik vraag me af of BMW verschillende bouten gebruikt in verschillende assemblagefabrieken?

Versnellingsbakolie

Wat is het verhaal over al deze verschillende versnellingsbakolie?

Ik zie dat Castrol SAF-XO niet langer beschikbaar is en er blijkbaar een vervanging is die "long life" heet... blijkbaar hier in de VS niet verkrijgbaar. Ik heb Syntrax Limited Slip 75W-90 gekregen en ben van plan het te gebruiken in de versnellingsbak en de eindaandrijving. Ik neem aan dat elke olie met de gespecificeerde viscositeit en API-GL-5-specificatie de klus zal klaren? Op de fles staat voor auto's, vrachtwagens, motorfietsen, scooters en ATV's

21 - 40 of 50 Posts